Gullvafler merchandise

FAGOMRÅDER:

• Idé og konsept
• Strategi og visuell kommunikasjon
• Designfaglige valg
• Prosess
• Presentasjon

VERDIORD / VERDIER:

• Retro
• Humoristisk
• Ungdommelig

MÅLGRUPPE:

Unge voksne.

PROBLEMSTILLING:

Hvordan kan jeg designe en serie med merch for Gullvafler som er både gjenkjennelig, men også kult?

verktøy:

• Photoshop
• Clip Studio Paint

oppgavebeskrivelse:

"Designe, prototype og brukerteste en responsiv kampanjenettside. Nettsiden vil markedsføre produktet innenfor en begrenset tidsperiode, med mål om å inspirere målgruppen gjennom kreativt design og overbevisende innhold. Legg vekt på brukerreiser, innsikt og universell utforming.”

Her er en titt på designet av merchen som ble brukt på nettsiden.

Kampanjen er rettet mot unge voksne, for å gjøre denne gruppen med unge konsumere mer oppmerksom på merkevaren.

Kampanjen må reklameres for der målgruppen er, den visuelle profilen må derfor ta seg godt ut på sosiale medier. Det kan også være lønnsomt å samarbeide med influensere som er populære i målgruppen.

Kampanjen starter på våren og avsluttes på sommeren.

Produktene som er valgt passer årstiden og er tenkt som ”ting man har med seg ut”, ikke husholdningsartikler. Man vil jo at flest mulig skal se merchen!

Det må være tydelig hvilken merkevare merchandisen tilhører, samtidig skal den være morsom og iøynefallende.

Derfor brukes elementene fra merkevareidentiteten, som logoen, blåfargen med vaffelmønsteret og kjeksen.

Siden Gullvafler emballasjen og kampanjenettsiden er inspirert av vintage reklame, valgte jeg å designe en eksklusiv illustrasjon til kampanjen. Jeg designet en ”maskot”-karakter inspirert av damene som ofte preger de gamle reklamene.

Vintage reklame har fått mye kritikk for å være nedverdigende mot damer, så her var det viktig å passe på at ikke karakteren jeg designet skulle havne i samme fella. Hun er derfor en sprudlende dame som kler seg i retro stil, hun er ikke husmor som serverer noe.

Vil du se mer Gullvafler?

Tilbake til alle prosjekter