FAGOMRÅDER:
• Idé og konsept
• Strategi og visuell kommunikasjon
• Typografi
• Visuell identitet
VERDIORD / VERDIER:
• Nostalgi
• Kos
• Delikat (smakfult)
MÅLGRUPPE:
Folk som skal kose seg.
PROBLEMSTILLING:
Hvordan kan jeg redesigne og holde gjenkjennelig en glemt klassiker uten å skremme bort den originale målgruppen?
verktøy:
• InDesign
• Illustrator
• Clip Studio Paint
• Photoshop
oppgavebeskrivelse:
”Du skal redesigne en pakning/emballasje og designe en ny serie på 3 emballasjeprodukter. Begrunn hvorfor du vil redesigne produktet med fokus på faktorer som utdatert design, endrede forbrukerbehov eller miljømessige hensyn. ”
”Gullvafler? Det er sånne som besteforeldrene mine brukte å servere.” Dette var svaret jeg oftest fikk når jeg spurte folk i tyve-årene hva de syntes om Gullvafler.
Til tross for den gode smaken oppleves det som at unge forbrukere glemmer denne klassikeren. Ved å spille på nostalgi og retro stil ønsker jeg å fornye og heve fram vaffelkjeksen. Den originale Gullvafler med vaniljesmak likner i stor grad på den eksisterende posen ved første øyekast, slik at den fortsatt skal være gjenkjennelig i butikkhyllene.
Det introduseres to nye smaker: Den søte og friske Gullvafler med jordbærsmak og den mer voksne Gullvafler med (mørk) sjokoladesmak.

”Kremfylte vaffelkjeks med vaniljesmak. Perfekt til iskrem.” Dette står det på baksiden av emballasjen til Gullvafler, men ingen jeg spurte hadde spist Gullvafler med iskrem. Dette til tross for at mange har spist andre vaffelkjeks til iskrem.
Valget falt derfor på å tegne en illustrasjon av deilige Gullvafler og en stor skål med iskrem.
Inspirert av vintage reklamer valgte jeg å bruke en håndtegnet illustrasjon, framfor et fotografi av varen. Håndtegnede illustrasjoner har et sjarmerende preg, og selv om tegningen ble tegnet digitalt har jeg brukt verktøy som får den til å se ut som en analog tegning.
.avif)

Når jeg tegner illustrasjoner for denne typen prosjekter lager jeg en grayscale versjon av illustrasjonen først. Alle delene av illustrasjonen holdes også avskilt, som glasset, kjeksene og sausen. På denne måten kan fargene lettere tilpasses hver variasjon av illustrasjonen.
.avif)
.avif)





Under klassens avgangsutstilling valgte jeg å presentere prosjektet Gullvafler og kampanje som et prosjekt. Jeg startet med å redesigne Gullvafler og videreutviklet deretter varemerket gjennom både merchandise og en tilhørende nettside. Dette ga meg verdifull innsikt i hele prosessen, fra idé til ferdig produkt. Prosjektet har ikke bare vært utrolig gøy å jobbe med, men det har også gitt meg økt interesse for og forståelse av verdien i merkevarebygging og historiefortelling.



